Zapraszamy Was do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Dwumiesięcznik Programista Junior jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB, MOBI, AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne.
SPIS TREŚCI
PODSTAWY PROGRAMOWANIA
Blockly – wprowadzenie (>>więcej o tym atykule<<)
Blockly to darmowe oraz wizualne, oparte na zasadzie przeciągnij i upuść (ang. drag and drop) środowisko dedykowane dla młodych ludzi powyżej 10 roku życia, którzy w przystępny sposób chcą się nauczyć programować.
Adrian Bala
Zabawne narzędzia dla adeptów programowania
Programowanie to umiejętność, która od kilku lat doskonalona jest w szkole – w zasadzie od klasy czwartej. W klasach I-III przygotowuje się grunt, realizując przeróżne ćwiczenia z kodowania, sterowania postacią, robotem czy po prostu logicznego myślenia. Takie umiejętności pozwolą precyzyjnie prezentować swoje pomysły i rozwiązania, będą sprzyjać dobrej organizacji pracy i wpłyną na kompetencje niezbędne podczas pracy w grupie. Są więc przydatne nie tylko podczas programowania, z powodzeniem wykorzystacie je również na innych przedmiotach.
Justyna Klimczyk
Bazy danych – wyszukiwanie informacji
Jak wiemy, bazy danych pozwalają w stosunkowo łatwy sposób zdefiniować tabele oraz zależności pomiędzy nimi. Do tej pory nauczyliśmy się wstawiać do nich dane, modyfikować je oraz usuwać w przypadku, gdy nie są one już dłużej potrzebne. Tym razem dowiemy się, jak dane z bazy możemy pobierać i wyszukiwać, a użyjemy w tym celu bodaj najbardziej rozbudowanego polecenia w języku SQL o nazwie SELECT.
Wojciech Sura
JĘZYKI PROGRAMOWANIA
Wprowadzenie do OOP w Pythonie
Programowanie zorientowane obiektowo to potężne narzędzie w rękach programisty. Zastosowanie klas zbliża program do naturalnego opisu obiektów, ich właściwości i zachowań. To sprawia, że nasz kod może opisywać i rozwiązywać problemy w sposób czytelny, zrozumiały. Klasy więc, choć początkowo mogą wydawać się trudne, znacznie ułatwiają
programiście realizację jego zadań.
Rafał Korzeniewski
Zostań mistrzem klawiatury. Gra poprawiająca szybkość pisania na komputerze (>>więcej o tym artykule<<)
Szybkie pisanie bez patrzenia na klawiaturę jest nieocenioną umiejętnością każdego programisty – nie ma wątpliwości, że oszczędza ona czas i sprawia, że praca nad kodem jest przyjemniejsza. W tym artykule spróbujemy wspólnie stworzyć prostą grę „Mistrz klawiatury”, która pozwoli na ćwiczenie tej umiejętności.
Weronika Domczewska
PROGRAMOWANIE GIER
Komendy Minecrafta. Jak odkryć niecodzienny charakter rozgrywki z programowaniem (>>więcej o tym artykule<<)
Świat programowania pozwala nie tylko tworzyć nowe gry, aplikacje czy strony internetowe, ale też edytować już istniejące. Przy pomocy programowania możemy na przykład wpłynąć na grę Minecraft i ustalać w niej własne zasady. Spróbujemy dziś przy pomocy kodowania stworzyć nowe komendy do Minecrafta.
Adrian Czechowski
Tworzenie poziomu do gry Among Us
Z tej lektury artykułu dowiesz się, jak za pomocą narzędzia Construct 2 stworzyć własny poziom w grze „Among Us”, nadać postaciom animacje oraz zaprogramować liczne mechaniki gry.
Bartosz Dygas
ROBOTYKA – TECHNIKA
Dronem w kod. Pierwszy start
Czy drony łączy coś z programowaniem? Takie pytanie można zadać, czytając tytuł tego artykułu. Odpowiedź jest jedna – owszem, i to więcej niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. Ale zanim zaczniemy wspólną przygodę z programowaniem obiektu latającego potocznie zwanego dronem, warto byłoby na początek dowiedzieć się, czym w ogóle jest dron, i choć odrobinę zrozumieć, jak to się dzieje, że lata, a także co sprawia, że posłusznie wykonuje wydane przez nas, pilotów, polecenia.
Mariusz "maryush" Witkowski
BEZPIECZEŃSTWO
Uczymy się szyfrować pliki (>>więcej o tym artykule<<)
Czasami zdarza się, że musimy wysłać wrażliwe dane mailem do kogoś z rodziny czy szkoły. Może to być świadectwo ukończenia szkoły, skan legitymacji szkolnej czy formularz z naszymi danymi personalnymi. Niekiedy zachodzi potrzeba, że takie dane musimy przenieść między komputerami na pendrivie. Jak zrobić to bezpiecznie, czyli w taki sposób, aby niepowołany „znalazca” nie mógł odczytać naszych danych?
Marcin Gromek
Znajdź wirtualną flagę
Kto z nas nie lubi zagadek? Przechodzenie labiryntów, łamanie szyfrów, rozwiązywanie rebusów czy znajdowanie różnic między obrazkami to czynności, które wymagają cierpliwości, skupienia oraz staranności. Stawiają wyzwanie, rozwijają umiejętność analitycznego myślenia oraz dają poczucie, że odpowiednie podejście pozwala uporać się z problemem, który na pierwszy rzut oka może wydawać się nierozwiązywalny. Coraz częściej jednak świat łamigłówek wypierany jest przez magię oferowaną przez świat cyfrowy. A gdyby tak dało się połączyć ze sobą oba te światy?
Wiktor Szymański
PROGRAMISTYCZNE WYZWANIA
Programistyczne wyzwania
W tej odsłonie programistycznych wyzwań, w części poświęconej programowi Scratch, skupimy się na stworzeniu labiryntu, w którym postać porusza się praktycznie bez zatrzymywania. A dla miłośników języka Python przygotowaliśmy specjalne wyzwanie – pisanie gier na smartfonie. Czy wiesz, że gry i programy w tym języku możemy pisać nie tylko na
komputerze, ale nawet na smartfonie?
Konrad Jagaciak
WIEDZA I EDUKACJA
Bezpieczeństwo w sieci – wyłudzenia
Internet jest miejscem, w którym można znaleźć wiele ciekawych informacji, zawrzeć nowe znajomości oraz wynieść rozrywkę na zupełnie nowy poziom. Niestety do rzeczywistości wirtualnej przenieśli się również przestępcy, którzy szukają tu swoich ofiar. Nie jesteśmy jednak bezbronni, a naszą najlepszą bronią jest wiedza, jak przestępstwa takie się odbywają i jak się przed nimi uchronić.
Wojciech Sura
3.14159
Zagadki matematyczne dla dzieci w wieku 11+
Michał Kremzer