Programista Junior 1/2019 (01) – Spis treści

Pierwszy numer Programisty Junior będzie wydany pod koniec września 2019 r, ale już dziś zapraszamy Was do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Dwumiesięcznik Programista Junior będzie dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB i MOBI oraz AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne.Nie wiesz, jak zacząć naukę programowania? Odpal Minecraft!

Wszyscy kochamy gry, szczególnie te dobrze zrobione. A taką bez wątpienia jest Minecraft, który zyskał rzesze fanów na całym świecie i jest najlepiej sprzedającą się grą w historii cyfrowej rozrywki. Za jej sukcesem stoi „Notch”, czyli twórca kultowego sześciennego świata, który zaczął programować już w wieku 7 lat.

Być może i ty marzysz o tym, aby w przyszłości tworzyć swoje własne gry? Lub po prostu ciekawi cię, jak robi się mody do Minecraft? Zacznij naukę programowania od podstaw i jednocześnie świetnie się baw przy swojej ulubionej grze. Kto wie, może jak zaczniesz już teraz, powtórzysz sukces Notcha

Autor: Justyna Płatek

Wąż w świecie Minecraft. Programowanie Python – poradnik dla początkujących

Python to jeden z najpopularniejszych języków programowania. Nie dość, że jest dość prosty do opanowania przez początkujących, to tworzone w nim projekty będą od początku dawać wam dużo satysfakcji. Z myślą o tym, aby było przyjemnie i efektownie, przygotowaliśmy poradnik, jak wykorzystać świat Python, by wpływać na świat w Minecraft. W pierwszej części nauczycie się, jak połączyć je ze sobą, pisząc prostą mini-grę TNT RUN...

Autor: Justyna Płatek

Roblox + Lua = ❤️ Początek przygody z tworzeniem własnych światów w grze

Roblox to jedna z najszybciej rozwijających się gier typu MMO ( ang. Massively Multiplayer Online) oraz platform do tworzenia gier na świecie. Skupia społeczność ponad 60 milionów (!) aktywnych graczy każdego miesiąca oraz najlepszych programistów zarabiających dzięki niej więcej niż milion dolarów rocznie. Tworzenie gier umożliwia wbudowany silnik platformy możliwy do oprogramowania dzięki narzędziu o nazwie Roblox Studio. Gry są kodowane z wykorzystaniem obiektowego systemu i języka programowania o nazwie Lua...

Autor: Marcin Zajkowski

Encyklopedia pokemonów (część 1) – Wprowadzenie i konfiguracja środowiska

Ze stron internetowych korzystamy praktycznie codziennie. W celu zabawy, nauki albo po prostu przeglądamy je z nudów. Jak tworzy się profesjonalne strony? Z jakich narzędzi korzysta zawodowy programista? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w cyklu artykułów, w ramach którego przedstawię, jak od zera stworzyć stronę internetową. Będziemy tworzyć encyklopedię pokemonów, wykorzystując do tego takie same narzędzia i techniki, jakie są wykorzystywane przez zawodowców. Krok po kroku będziemy zagłębiać się w techniki tworzenia stron WWW, poznając coraz bardziej zaawansowane aspekty programowania...

Autor: Michał Jawulski

Śledzenie historii zmian – wprowadzenie do Gita

Łatwość wymiany wiedzy stała się kluczowym czynnikiem masowego postępu cywilizacyjnego i rozwoju technologicznego w ostatniej dekadzie. To zjawisko miało duży wpływ także na świat tworzenia oprogramowania – systemy internetowe takie jak Facebook, Youtube czy Gmail są wynikiem wymiany osiągnięć wielu członków zespołu budującego projekt. Aby móc dzielić się rezultatami swojej pracy, wprowadzono systemy kontroli wersji. W ostatnim czasie prym wśród nich wiedzie Git...

Autor: Adam Zaręba

Microsoft MakeCode – programuj Minecrafta, LEGO MINDSTORMS, CUE, micro:bit i inne…

Sposobów na rozbudowywanie światów i zachowań w Minecrafcie jest wiele. W przeszłości stworzenie „moda” (czyt. modyfikacji) do gry związane było z nie lada gimnastyką i serią skomplikowanych kroków i plików JAR, odrobiny „hacków” w Javie i zawiłej strukturze katalogów do przeskanowania. Obecnie co raz więcej narzędzi upraszcza ten proces, a dla użytkowników wersji edukacyjnej, na ratunek przychodzą także rozwiązania działające bezpośrednio w przeglądarce internetowej. Jednym z takich narzędzi jest właśnie Microsoft MakeCode, którego dzisiaj chciałbym pokrótce omówić...

Autor: Marcin Zajkowski

Pierwszy krok w świat Unity

Jeżeli chcesz tworzyć gry, to najzwyczajniej w świecie nie ma na co czekać. Nie jest to ani zbyt trudne, ani wymagające. Jest za to przyjemne i niesie sporo radości. To pierwszy numer „Programista Junior” więc zaczynamy tworzenie gier od samego początku czyli od instalacji Unity. Nieco później wypłyniemy na szersze wody. Nawet jeżeli nie znacie Unity to najpewniej spotkaliście się z takimi tytułami jak Heart Stone, Monument Valley czy Super Hot. To właśnie tytuły stworzone w Unity...

Autor: Arkadiusz Brzegowy

Poznaj Unity tworząc grę 2D

Dla tych najbardziej początkujących programistów gier Unity przygotowało wspaniały prezent. Za pomocą czegoś w rodzaju „zestawu startowego” możemy poznać bliżej Unity w trakcie tworzenia swojej własnej gry. Korzystamy przy tym w przygotowanych elementów graficznych i programistycznych, ale wszystko jest jednocześnie otwarte na nasze modyfikacje. Stwórz swoją grę czytając ten artykuł do końca...

Autor: Arkadiusz Brzegowy

Jak zainstalować i używać Pythona

W poniższym artykule zostaną naświetlone możliwości pisania i wykonywania programów napisanych w języku Python. Pokrótce opisano  również sposób instalacji na wybranych systemach operacyjnych. Zakładamy, że czytelnik posiada umiejętność samodzielnego instalowania programów oraz że potrafi uruchomić wiersz poleceń na używanym przez siebie systemie...

Autor: Rafał Korzeniewski

Wstęp do języka Python

Artykuł ten jest dość nietypowy, bo poprzedzony będzie rozbudowanym wstępem historycznym rysującym drogę, która doprowadziła języki programowania do miejsca, w którym powstał Python. Wybrane sposoby klasyfikowania języków umieszczą Pythona wśród wielu innych współczesnych języków, zaś przykłady kodu zarysują najistotniejsze elementy języka, które bardziej szczegółowo omawiane będą w kolejnych numerach magazynu Programista Junior...

Autor: Rafał Korzeniewski

W drogę!

W drogę! W większości przypadków pierwsze, co robimy, to uruchamiamy Mapy Google. Co stoi za tym, że Google szybko i zazwyczaj bezbłędnie wskazuje nam najkrótszą trasę przejazdu? O tym wszystkim jest ten krótki artykuł. A także o tym, jak „przypadek” może przynieść sukces w nauce...

Autor: Krzysztof Diks

Komputery przed komputerami – pomysły, które się spełniły

Ile lat mają komputery? Najczęściej podawaną dziś odpowiedzią będzie 75 – ok. roku 1943-1944 powstało pierwsze urządzenie, które określono jako komputer. W Polsce nazywało się ono „elektroniczna maszyna cyfrowa” lub „maszyna matematyczna”. Realizowało obliczenia – po angielsku „compute” – stąd nazwa komputer, w oryginale „computer”...

Autor: Witold Sikorski

Anatomia komputera

Współczesne komputery mają tak rozbudowane możliwości, że sprawiają wrażenie istot myślących. W rzeczywistości mają wiele ograniczeń. Zrozumienie, na czym one polegają, pozwoli nam uniknąć oczekiwania rzeczy niemożliwych do spełnienia nawet przez najdoskonalszą maszynę. Aby taką umiejętność posiąść, warto poznać: zasady działania komputera, rolę, jaką pełnią poszczególne części składowe, oraz spotykane rodzaje oprogramowania...

Autor: Witold Wrotek

Dwójkowe, dziesiętne, szesnastkowe”

Jakich systemów liczbowych używamy każdego dnia? Co było starsze: system binarny, czy komputer? Dlaczego w informatyce używany jest system szesnastkowy? Po czym poznać, w jakim systemie zapisana jest liczba? Jak można bez użycia komputera konwertować liczby z jednego systemu na drugi? Chcesz poznać odpowiedzi na te pytania? Czytaj dalej!

Autor: Witold Wrotek

Język programowania – drugi język twojego dziecka

Już nam, dorosłym, powtarzano, żebyśmy uczyli się języków. Że to bardzo ważne, bo rozwija, zapewnia przyszłość zawodową i dobry start. Teraz jednak angielski czy niemiecki to już niezbędne minimum – jeśli chcemy zadbać o przyszłość dziecka, najlepiej zasugerować mu naukę języków… programowania. Warto pokazywać dzieciom, że przedmioty ścisłe mogą mieć ogromne znaczenie dla ich przyszłości, a matematyka, fizyka czy informatyka to nie tylko nudne wyliczanki, ale fascynujący świat, którego odkrywanie może dawać satysfakcję. Wystarczy, że pomożemy im rozwinąć potencjał, który w nich tkwi. Jak ten potencjał zmierzyć? Czy same piątki z matematyki czy fizyki już go potwierdzają? Niekoniecznie. Najważniejsza jest umiejętność logicznego myślenia i samodzielnego rozwiązywania problemów...

Autor: Justyna Kurpierz

Szkoła programowania – chwilowa moda czy sposób na połączenie pasji i nauki?

Zaczynając swoją przygodę z programowaniem, możemy wybrać różne drogi rozwoju. W trakcie minionych lat wielu programistów rozpoczynało swoją edukację z pozycji samouka, wspierając się później artykułami i literaturą. Teraz możemy rozpocząć naukę niemal na każdym etapie wiedzy, niezależnie od wieku, w szkołach programowania. W jaki sposób funkcjonuje placówka związana z nauczaniem programowania i kto może podjąć w niej naukę?

Autor: Julia Janeczek

Poznajemy PICO-8

PICO-8 to wyjątkowe narzędzie. Jeśli planujesz rozpocząć przygodę z programowaniem i nie wiesz od czego zacząć, to PICO-8 jest idealnym wyborem. Proste i intuicyjne w obsłudze, nie wymagające żmudnej konfiguracji PICO-8 pozwoli Ci cieszyć się widocznymi efektami działania Twoich pierwszych programów w już w przeciągu kilku minut. Zaciekawiony? Jeśli tak, to zapraszam do lektury artykułu Poznajemy PICO-8. Czytając go dowiesz się jakie możliwości oferuje to intrygujące narzędzie i jak z razem nim rozpocząć naukę programowania. Przy okazji poznasz też wiele ciekawostek o PICO-8 i przekonasz się jakie niesamowite gry oraz programy tworzą przy jego pomocy ludzie na całym świecie...

Autor: Rafał Kocisz

Programowanie z PICO-8: pierwsze kroki

Jeśli przeczytałeś artykuł Poznajemy PICO-8 i nabrałeś ochoty na to aby rozpocząć swoją własną, fascynującą wycieczkę po krainie programowania, to zapraszam do dalszej lektury. Programowanie z PICO-8: pierwsze kroki to premierowy odcinek cyklu artykułów składających się na kurs programowania dla początkujących. Czytając go dowiesz się na czym polega programowanie i nauczysz się tworzyć oraz uruchamiać swoje własne, proste programy graficzne w środowisku PICO-8. Przy okazji poznasz wiele ciekawostek na temat programowania. W końcowej części artykułu dostaniesz samodzielne zadania do wykonaniach (rozwiązania tych zadań znajdziesz w kolejnym numerze). Ukoronowaniem cyklu artykułów Programowanie z PICO-8 będzie wakacyjny konkurs na stworzenie własnej gry...

Autor: Rafał Kocisz