Zapraszamy Was do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Dwumiesięcznik Programista Junior jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB, MOBI, AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne.
Spis treści
Lekcja 5: Funkcje w Scratch
Jednym z najważniejszych elementów większości języków programowania są funkcje. Określa się je odmiennymi nazwami, na przykład: procedury (ang. procedures) w Pascalu, metody (ang. methods) w Javie czy bloki (ang. blocks) w Scratch. Pomijając terminologię, łączy je możliwość grupowania instrukcji, do których istnieje czytelne odwołanie. Co więcej, do funkcji można przekazywać parametry wejściowe i oczekiwać określonych rezultatów wyjściowych. Dzięki temu są one znakomitym narzędziem w orężu programisty, który przy ich użyciu określa pierwszą linię architektury programu, nad którym pracuje samodzielnie lub zespołowo. Dlatego warto dobrze poznać i zrozumieć funkcje w Scratch, by pisać lepsze, czytelniejsze oraz bardziej poprawne programy. Zapraszamy!
Adrian Bala
Sztuczna inteligencja w Scratch
Czy graliście kiedyś w grę, która nazywa się „Akinator”? Polega ona na tym, że dżin (a w zasadzie sztuczna inteligencja, która się pod nim ukrywa) ma za zadanie odgadnąć postać, o której myśli gracz. Dzisiaj zrobimy własną wersję Akinatora w programie Scratch.
Marta Rutkowska
Scratch z Genibotem
Genibot to niezwykle uniwersalny, wyposażony w wiele funkcji edukacyjny robot do nauki programowania. Otwiera dzieciom drzwi do świata nowoczesnych technologii i edukacji w nurcie STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Maths). Zachęca do eksperymentowania i poszukiwania kreatywnych rozwiązań. Praca z robotem to ogromne korzyści dla dziecka – świetna zabawa, która rozwija logiczne myślenie i umiejętność budowania algorytmów.
Krystyna Kolendo-Dzięgielewska
Geometria nie musi być nudna – wielokąty foremne i rozety (>>więcej o tym artykule<<)
Czy kiedykolwiek wykonywaliście konstrukcję geometryczną wielokąta? Gładka kartka, cyrkiel, ekierka, kątomierz... Wieje nudą? Poprawność takiej konstrukcji wymaga skupienia i precyzji. Pokażę wam, jak w bardzo prosty i szybki sposób, przy pomocy środowiska Scratch, tworzyć dowolne wielokąty foremne. Mało tego – pójdziemy o krok dalej i z wielokątów stworzymy bardzo efektowne rozety. Zainteresowani?
Justyna Klimczyk
Wstęp do języka Python. Część 7
Słowniki i zbiory to kolejne narzędzia w naszym programistycznym niezbędniku. W artykule poznamy ich szczególne cechy, nauczymy się je tworzyć, modyfikować, wykorzystywać. Struktury te, szczególnie słowniki, mają bardzo wszechstronne zastosowania, dlatego warto im się bliżej przyjrzeć.
Rafał Korzeniewski
Gra Dino w Pygame Zero. Część 2
W pierwszej części artykułu skonfigurowaliśmy środowisko do pracy z biblioteką Pygame Zero, a także wyjaśniliśmy podstawowe zasady używania biblioteki. Udało nam się też zbudować tło gry oraz podłoże, po którym będzie się poruszał nasz gracz. Dziś utworzymy obiekt gracza, wykonamy animacje poruszania się oraz nauczymy gracza skakać. Zapraszam do wspólnej pracy.
Krzysztof „profesorek96” Łos
Gra przygodowa „Enigma – Polacy, którzy uratowali świat”. Programowanie w języku Python. Część 1 >>więcej o tym artykule<<
Kto z nas nie ma choćby jednego, najmniejszego sekretu? Zawsze znajdzie się jakaś informacja, którą chcielibyśmy schować przed światem. W tej serii artykułów stworzymy prostą grę przygodową, jednocześnie ucząc się programowania w języku Python. W naszej pracy wykorzystamy środowisko o nazwie Skulpt, które pozwala uruchomić grę w przeglądarce.
Adam Jurkiewicz, Katarzyna Wasilkowska
Programowanie z PICO-8: praktyka czyni mistrza
Zapraszam do lektury przedostatniego odcinka cyklu składającego się na kurs programowania dla początkujących przygotowany w oparciu o wirtualną konsolę PICO-8. W tej odsłonie powtórzymy i utrwalimy sobie to wszystko, czego nauczyliśmy się w poprzednich artykułach z cyklu „Programowanie z PICO-8”, tworząc przy okazji całkiem nową, kompletną grę.
Rafał Kocisz
Alternatywy dla monitora portu szeregowego z Arduino IDE, które warto znać (i stosować)
Arduino IDE to świetne środowisko programistyczne, dzięki któremu dosłownie każdy może błyskawicznie rozpocząć swoją przygodę z programowaniem mikrokontrolerów. Dużymi zaletami tego środowiska są wbudowany monitor portu szeregowego oraz tak zwana kreślarka. Za pomocą tych dwóch narzędzi możemy bardzo łatwo wyświetlić (w formie tekstowej lub graficznej) dane, które wysyłane są przez Arduino do naszego komputera przez UART. Warto jednak znać inne programy, którymi możemy zastąpić narzędzia wbudowane w Arduino IDE, ponieważ pozwoli to uzyskać dostęp do wielu nowych funkcji.
Damian Szymański
MCreator – twój własny mod do Minecrafta (>>więcej o tym artykule<<)
O tym, czym są mody do Minecrafta, zapewne dobrze wiecie, ale czy zastanawialiście się kiedyś, jak one powstają? Może chcielibyście stworzyć samodzielnie modyfikację? Z tego artykułu dowiecie się, jak to zrobić, wykorzystując środowisko MCreator. Zobaczmy krok po kroku, jak wykonać prostą modyfikację dodającą „Lucky Block” do gry.
Krystian Pochodyła
Jak rozpoznać phishing? (>>więcej o tym artykule<<)
Przeglądasz Internet albo grasz w swoją ulubioną grę, gdy nagle dostajesz wiadomość e-mail od administratora serwisu gamingowego – coś jest nie tak z twoim kontem i zaraz zostanie usunięte na zawsze. Aby to sprawdzić i zapobiec nieszczęściu, szybko logujesz się, korzystając z linka umieszczonego w otrzymanej wiadomości. I już – właśnie padłeś/aś ofiarą phishingu.
Marcin Gromek
Zagadki matematyczne dla dzieci w wieku 11+
Michał Kremzer
The Toll Troll
Cool Hero i RoboBlocks Team
Klony na choince
Justyna Klimczyk
Czujnik dotyku LEGO® Spike Prime
Sebastian Pontus