Programista Junior 5/2020 (07) – Spis treści

Zapraszamy Was do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Dwumiesięcznik Programista Junior jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB, MOBI, AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne. 

Spis treści

PODSTAWY PROGRAMOWANIA

Lekcja 4: pętle, czyli powtórzenia

W programowaniu, podobnie jak w otaczającym nas świecie, dużo rzeczy ma charakter powtarzalny. Na przykład za każdym razem, gdy programujemy w Scratch, wybieramy nazwę projektu lub używanej zmiennej, planujemy czynności do wykonania oraz implementujemy wybrane podejście. Dodatkowo sprawdzamy działanie stworzonego programu w praktyce i poprawiamy nasze rozwiązanie. Co ważne, robimy to aż do osiągnięcia pożądanego wyniku. Takie działania, podobnie jak oddychanie, chodzenie czy pory roku, mają charakter cykliczny i bardzo powtarzalny. Z tego powodu w czwartej lekcji cyklu edukacyjnego Scratch chcemy przybliżyć zagadnienie pętli, które pomagają zaprogramować powtórzenia różnych czynności. Mamy nadzieję, że będziecie z nich chętnie korzystać i wielokrotnie do nich wracać. Zaczynamy!

Adrian Bala

WIZUALNE JĘZYKI PROGRAMOWANIA

Programujemy na matematyce – liczby pierwsze i złożone (>>więcej o tym artykule<<)

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że programowanie – oprócz znajomości składni danego języka – wymaga w mniejszym lub większym stopniu opanowania wiedzy matematycznej. Oczywiście wszystko zależy od problemu, który nasz program ma rozwiązać. Tym razem chciałabym pokazać, jak wykorzystać programowanie na matematyce. Zobaczmy, jak stworzyć algorytm, który może okazać się pomocny na zajęciach matematyki, a przy okazji pomoże nam zrozumieć, czym są liczby pierwsze i złożone. Przy okazji wspomnę również o innych zagadnieniach matematycznych.

Justyna Klimczyk

Projektuj modele 3D za pomocą kodu

Jeśli masz zacięcie programistyczne i fascynuje cię świat kodu, to zapewne nie wiesz, jak niewiele brakuje do tego, aby zaznajomić się także ze światem grafiki 3D. Czy wiesz, że programować możemy nie tylko roboty, aplikacje czy gry, ale także i tworzenie modeli w trzech wymiarach? A gdybyście tak kilkoma bloczkami kodu, które może widzieliście już na przykład w Scratch, stworzyli dom, a później obejrzeli go ze wszystkich stron i udostępnili znajomym za pomocą animacji? Brzmi niesamowicie – Autodesk Codeblocks to zupełnie inny wymiar programowania, który ci dziś pokażę.

Przemysław Niedbała

Najlepszy język programowania na początek nauki

Jeśli interesujesz się programowaniem, to prawdopodobnie udało ci się już stworzyć coś w Scratch. Być może programowanie bloczkami masz już w małym palcu i myślisz o tym, żeby zacząć pisać własny kod. Jeśli tak, to zapewne w twojej głowie powstało pytanie: „jak i od czego mam zacząć?”. Spróbujmy na nie odpowiedzieć!

Dawid Stanasiuk

PROGRAMOWANIE GIER

Gra Dino w Pygame Zero. Część 1 (>>więcej o artykule<<)

„Ile godzin trzeba poświęcić, by napisać grę? Czy kiedyś będę w stanie napisać Minecrafta lub Wiedźmina?” Czy takie pytania powstały kiedyś w twojej głowie? Nawet jeśli nie, to może masz ochotę sprawdzić, jak wygląda stworzenie prostej gry w Pythonie 3? Jeśli tak, zapraszam do lektury tego artykułu.

Krzysztof „profesorek96“ Łos

Stwórz swoją pierwszą grę RPG! Część 3

W poprzednim artykule poruszyliśmy tematykę grafiki i technik tworzenia pixel artów. Dziś postaramy się częściowo opisać, w jaki sposób stworzyliśmy udostępnioną przez nas grę „Eden”. Pokażemy, skąd czerpać źródła do modyfikacji grafik pixel art oraz w jaki sposób dodawać je do programu, a następnie wykorzystywać w grze. Poruszymy też temat animacji zdarzeń, które można wykorzystywać przy budowaniu postaci NPC (ang. Non Player Character). Tematów jest dużo, więc nie przedłużamy i bierzemy się do pracy. RPG Maker runda trzecia, zaczynamy!

Mateusz Michalski, Dawid Tomaszewski

Budowniczy Robloxa. Część 1 (>> więcej o tym artykule<<)

Roblox to jedna z najpopularniejszych platform do tworzenia gier komputerowych. Cykl „Budowniczy Robloxa” to seria artykułów, dzięki którym krok po kroku wspólnie zaprogramujemy projekty gier, poznamy dostępne funkcje platformy i podstawy języka Lua. Przed nami stworzenie projektu „Galaktycznej Ucieczki”. Do dzieła!

Przemysław Folholc

ROBOTYKA – TECHNIKA

Codey Rocky – mały robot z dużymi możliwościami

Roboty edukacyjne zagościły na dobre w wielu polskich szkołach i domach. Większość z nich ma wspólne cechy, jak chociażby podążanie po linii, wydawanie dźwięków, świecenie różnobarwnymi diodami czy omijanie przeszkód. Nie inaczej jest w przypadku Codey Rocky, robota od firmy Makeblock, największego producenta robotów edukacyjnych. Jednak poza standardowymi funkcjami ten maluch kryje kilka niespodzianek.

Sylwester Zasoński

FIRST ® LEGO® League. Jak bawić się klockami LEGO® i wygrywać konkursy

Kto uwielbia klocki LEGO, ręka do góry! Pewnie nie raz budowaliście z klocków niesamowite konstrukcje. Zestawy, z których zgodnie z instrukcją złożyliście wóz straży pożarnej, za jakiś czas zmieniały się w statki kosmiczne czy podwodne światy. Chyba nikt nie wie lepiej niż wy, jak za pomocą garści klocków zbudować samochód, wiatrak czy karuzelę. A co, gdyby udało się ożywić te konstrukcje? Znacie klocki WeDo, MINDSTORMS® EV3 lub SPIKETM Prime?

Katarzyna Nogalska

PROJEKTY

Automatyczna sortownia itemów. Budowa pomieszczenia oraz zasada działania programu

Każdy, kto choć raz grał w Minecrafta, zdaje sobie sprawę, że nieład w skrzynkach jest nieunikniony. Kiedy eksplorujemy świat, zdobywamy setki różnego rodzaju bloków i przedmiotów. Trudno jest utrzymać porządek w zdobytych przedmiotach podczas rozgrywki. Z odsieczą przychodzi żółw oraz jego programistyczne możliwości.

Grzegorz Maciej Rogalski

BEZPIECZEŃSTWO

Nie daj sobie ukraść konta gamingowego. Czyli co to jest 2FA

Budzisz się w sobotni poranek z myślą, że już niedługo zagrasz ze znajomymi w swoją ulubioną internetową grę multiplayer. Uruchamiasz komputer, próbujesz się zalogować, ale raz po raz otrzymujesz komunikat o błędnym haśle. To dziwne – masz pewność, że wpisywane hasło jest poprawne. Tymczasem znajomi przesyłają ci wiadomość, że ktoś gra już w twoim imieniu. Twoje konto zostało zhakowane!

Wiktor Szymański

3.14159

Zagadki matematyczne dla dzieci w wieku 11+

Michał Kremzer

NAUKA ANGIELSKIEGO Z TELL ME

The Canteen Menace

Niezwykłe przygody Kuby i Marysi oraz nauka angielskiego w jednym.

WYDARZENIA I EDUKACJA

Wystartuj w Olimpiadzie Informatycznej Juniorów!

Jeśli interesuje cię programowanie i nie boisz się zdrowej rywalizacji, sprawdź się w Olimpiadzie Informatycznej Juniorów. W pierwszym etapie do rozwiązania test wiedzy oraz zadania programistyczne. Na najlepszych czekają nagrody rzeczowe, nieograniczony wstęp do dowolnej szkoły ponadpodstawowej, udział w obozach naukowych i reprezentacji na Europejską Olimpiadę Informatyczną Juniorów (w tym roku w Gruzji).

Karol Pokorski

KOMIKSY!

CoolHero i RoboBlocks Team