Zapraszamy Was do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Dwumiesięcznik Programista Junior jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB, MOBI, AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne.
SPIS TREŚCI:
PODSTAWY PROGRAMOWANIA
Bazy danych. Czyli jak programy przechowują informacje
Jednym z najważniejszych zastosowań komputerów jest przechowywanie i przetwarzanie danych. Czasami dane te są pojedyncze – jak na przykład zdjęcia z wakacji: każde z nich znajduje się w osobnym pliku. Zdarza się jednak, że informacje są ze sobą w jakiś sposób powiązane, a my wiedzę o tych powiązaniach chcemy zachować.
Wojciech Sura
JĘZYKI PROGRAMOWANIA
Czy matematyka może być piękna? O fraktalach słów kilka
Fascynują matematyków, fizyków, przyrodników, ale też artystów, grafików komputerowych czy programistów. Do tej pory nie stworzono ich jednoznacznej definicji, gdyż ich ilość i różnorodność na to nie pozwala. O czym mowa? Rzecz jasna chodzi o fraktale.
Justyna Klimczyk
PROGRAMOWANIE GIER
Średniowieczna przygoda – gra RPG w środowisku Unity. Ostatnie starcie
Poprzednie części artykułu pozwoliły nam zapoznać się z wieloma aspektami tworzenia gier w Unity. Przebrnęliśmy zarówno przez podstawowe kwestie wizualne, jak i logiczne, jednak nadal jest to tylko kropla w morzu możliwości, jakie oferuje nam silnik. Idąc o krok dalej, w ostatniej już części tej serii damy graczowi możliwość wykorzystania zebranych surowców do wytworzenia broni, które mogą okazać się przydatne w walce z przeciwnikami najeżdżającymi naszą wioskę. Zapraszam!
Tomasz Błaszczyk
Gra przygodowa „Enigma – Polacy, którzy uratowali świat”. Tworzymy pierwsze okno z tłem
W poprzednim artykule nauczyliście się, w jaki sposób używać programowania obiektowego oraz jak korzystać z różnych dodatków w Pythonie. Dzisiaj zaczniecie zabawę z obrazem, czyli w oknie na naszej platformie (https://kodujwpythonie.pl/pl/enigma) będziecie wyświetlać różne tła. W kolejnych rozdziałach na tle pojawi się bohater, a także dodatkowe elementy.
Adam Jurkiewicz, Katarzyna Wasilkowska
Budowniczy Robloxa: sklep z przepustkami
Roblox jest jedną z najpopularniejszych platform do tworzenia gier komputerowych. Cykl „Budowniczy Robloxa” to seria artykułów, dzięki którym krok po kroku wspólnie zaprogramujemy projekty gier, poznamy dostępne funkcje platformy i podstawy języka Lua. Przed nami projekt „Gamepass Shop”. Do dzieła!
Przemysław Foholc
PROJEKTY
Programowanie zdalnego sterowania w LEGO MINDSTORMS ROBOT INVENTOR
Większość z nas myśląc o nowych technologiach i przyszłości, zastanawia się, jakie czynności będą wykonywane przez roboty i w czym będą one nas zastępować. A czy zastanawiałeś/aś się kiedyś, kto je zbuduje i zaprogramuje?
Natalia Trzaska
Wyścigi formuły jeden – animacje na Androida
Marzyliście kiedyś o tym, żeby stworzyć aplikację na telefon, która robiłaby dokładnie to, co chcecie? Zastanawialiście się, jak to zrobić, żeby nie tylko pokazać obrazek na ekranie, ale też sprawić, by poruszał się w określony sposób? Wydaje się, że to bardzo trudne, ale wcale takie nie jest. Wystarczy odrobina wyobraźni i kilka prostych fragmentów kodu, które poznacie już za chwilę. A przy okazji stworzymy razem prostą aplikację, w której będziemy animować ścigające się samochody
Urszula Piechota
BEZPIECZEŃSTWO
Czym jest VPN?
Temat prywatności podczas korzystania z Internetu pojawia się coraz częściej jako przedmiot dyskusji zarówno na poziomie koleżeńskich rozmów, jak również świata dorosłych. Być może znane są ci takie pojęcia jak VPN czy TOR w kontekście rozwiązań pozwalających na ukrywanie naszej tożsamości w Internecie. W poniższym artykule postaram się wytłumaczyć, czym jest VPN, do czego możesz go zastosować oraz przed jakimi zagrożeniami cię nie ochroni.
Łukasz Basa
INNE
Programistyczne wyzwania
Kolejna odsłona programistycznych wyzwań to nowe zadania „z haczykiem”, które można rozwiązać na różne sposoby. Mają one zainspirować do samodzielnej pracy, ale też udzielić wskazówek, które mogą ci w tym pomóc. Przeczytaj zadania i spróbuj je samodzielnie rozwiązać, a dopiero potem przeczytaj do nich wskazówki.
Konrad Jagaciak
Zagadki matematyczne dla dzieci w wieku 11+
Michał Kremzer
Komiks Scottie Go
Scenariusz lekcyjny
Rok przestępny, czyli jak stworzyć algorytm sprawdzający w Scratchu i Pythonie?
Justyna Klimczyk
WYDARZENIA I EDUKACJA
Lubisz programować? Dołącz do codeweekowej społeczności!
Rozpoczynamy odliczanie – już niebawem rusza największe w Europie święto programowania. Jak co roku dziesiątki tysięcy uczniów, rodzin, a nawet całych szkół ze wszystkich stron świata przez dwa tygodnie będą programować w ramach CodeWeek. Warto do nich dołączyć!
Aleksandra Zacharska