Programista Junior 4/2020 (06) – Spis treści

Zapraszamy Was do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Dwumiesięcznik Programista Junior jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB, MOBI, AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne. 

Spis treści

Papierowy mikrokontroler

Jeżeli spotkałeś/aś się z takimi zabawkami jak Arduino czy Micro:bit, to zapewne już wiesz, że ich sercem jest mała, czarna kostka, czyli tak zwany mikrokontroler. Jednak czy zastanawiałeś/aś się kiedyś, co dzieje się w jego środku? Spróbujemy się dzisiaj temu przyjrzeć.

Rafał Kozik

Lekcja 3: instrukcje warunkowe

Programowanie potrzebne jest dziś między innymi w nauce lub pracy. Jeżeli przyjrzymy się współczesnym badaniom, rozrywce lub działalności zawodowej, to w każdej z tych dziedzin odnajdziemy jakiś język programowania. Właśnie dlatego w trzeciej lekcji cyklu edukacyjnego Scratch chcemy przybliżyć zagadnienie instrukcji warunkowych, które bardzo przydają się w programowaniu do sprawdzania różnych warunków. Mamy nadzieję, że podzielicie nasz entuzjazm i z chęcią nauczycie się korzystać z dobrodziejstw, które one oferują. Zaczynamy!

Adrian Bala

Malinowa matematyka Poznajemy podstawy programu Mathematica

Raspberry Pi, zwany też „Maliną”, to niezwykle wdzięczny komputer, który ma niezliczoną ilość zastosowań. Jednak, oprócz swoich możliwości sprzętowych, również jeśli chodzi o oprogramowanie oferuje więcej niż tylko dystrybucję Raspbian z jądrem Linux. Otóż mamy za darmo dołączony program Mathematica, który w przypadku dużych komputerów jest oprogramowaniem płatnym. Dla „Maliny” jednak jest dostępna jego darmowa odmiana, która zachowuje możliwości pełnej wersji programu.

Marek Sawerwain

Automatyczna farma w Minecraft (>>więcej o tym artykule<<)

Jak każdy z fanów Minecrafta na pewno tworzyliście w tej grze całe gospodarstwa. I pewnie nie raz zastanawialiście się, jakie mechanizmy można wprowadzić, aby taką farmę unowocześnić i zautomatyzować jej działanie. Dla graczy, którzy uwielbiają budować farmy i hodować rośliny, mamy podpowiedź. Za chwilę dowiesz się, jak w prosty i szybki sposób sprawić, aby twoje gospodarstwo w Minecraft było najbardziej nowoczesną farmą, jaką kiedykolwiek widziałeś/aś. Zaprojektujesz i zaprogramujesz farmę, korzystając z moda edukacyjnego.

Dagmara Glinka

WSKAZÓWKA DLA CZYTELINIKÓW: JEŻELI NIEKTÓRE POJĘCIA Z ARTYKUŁÓW WYDAJĄ CI SIĘ NIEZROZUMIAŁE, POLECAMY POBRAĆ BEZPŁATNY SŁOWNICZEK: >>TUTAJ<<

 

Wstęp do języka Python. Część 6

Krotki i listy to kolejne narzędzia, które pozwolą nam na poszerzenie naszych programistycznych możliwości. Jak się przekonamy, te wbudowane w Pythona struktury danych kryją swoje tajemnice.

Rafał Korzeniewski

GameMaker Studio 2 – twoja własna gra

Zapewne graliście już w niejedną grę w swoim życiu, ale czy zastanawialiście się kiedyś, jak one powstają? Może chcielibyście stworzyć własną grę? W tym artykule dowiecie się, jak to zrobić, wykorzystując środowisko GameMaker Studio 2. Zobaczmy krok po kroku, jak wykonać prostą grę w labirynt ze zbieraniem punktów.

Krystian Pochodyła

Stwórz swoją pierwszą grę RPG! Część 2 „Grafika”.

Czytając to słowo, pewnie wyobrażacie sobie gry, w których animacje, kolory i cienie są jak najbardziej zbliżone do świata rzeczywistego, a kształty przedmiotów i wygląd ludzi czy zwierząt podobne do tych, które otaczają nas w życiu codziennym... Ale czy tylko o to chodzi? Czy to jest główne źródło dobrej zabawy i przygody? W tym artykule przygotowaliśmy dla was kilka ciekawostek i troszkę teorii. Do tego garść ćwiczeń, w których stworzymy pierwsze grafiki, które następnie zostaną wykorzystane w naszej grze. RPG Maker, runda druga. Zaczynamy!

Mateusz Michalski, Dawid Tomaszewski

Programowanie z PICO-8: funkcje

Zapraszam do lektury szóstego odcinka cyklu składającego się na kurs programowania dla początkujących. Tym razem skupimy się na zaprogramowaniu finalnej wersji mechaniki gry „Lazy Goat”, a przy okazji nauczymy się tworzyć własne, proste funkcje.

Rafał Kocisz

Tower Defense 3D. Część 3 Ostatni etap tworzenia gry

W ostatnim już artykule poświęconym grze „Tower Defense” zajmiemy się tworzeniem pierwszych fal przeciwników, skoncentrujemy się na dodawaniu obiektów naszych wrogów do listy, a także stworzymy interfejs użytkownika do naszej gry i zrobimy ostatnią poprawkę w scenie.

Mariusz Muniak

Raspberry Pi – mikrokomputer i jego ogromna moc (>> więcej o tym artykule<<)

Programowanie stało się twoją pasją? Swoje pierwsze projekty w Scratchu masz już za sobą? Masz ochotę zbudować swojego pierwszego robota? A może już go zbudowałeś/ aś i chcesz więcej? Proponuję rozpocząć przygodę z malinami. Tak, wzrok cię nie myli – z malinami. W tym artykule postaram się przybliżyć możliwości, jakie dają produkty Raspberry Pi. To jedne z najbardziej rozpoznawalnych mikrokomputerów na świecie z ogromną rzeszą sympatyków, przystępną ceną i tysiącami zrealizowanych projektów.

Justyna Sułek

micro:bit – kolejne kroki

W poprzednim artykule na temat micro:bit (PJR 2/2020) zapoznaliśmy się z jego budową oraz podstawami programowania za pomocą języka Python. Czas przyjrzeć się kolejnym elementom wchodzącym w skład tego mikrokomputera. Sprawdzimy to, w jaki sposób podłącza się do niego zewnętrzne elementy, przekonamy się, czy stworzenie detektora metalu jest skomplikowane, a także jak zostać kompozytorem bez odrywania rąk od klawiatury (komputera).

Krzysztof Wojnicki

Qmind – mikrokomputer oparty na platformie Arduino

Qmind to mikrokomputer, który służy do sterowania i programowania zestawu konstrukcyjnego Q-Scout. Dziś dowiemy się, jak, wykorzystując aplikację Robobloq lub program MyQode, zaprogramować i wykorzystać jego możliwości.

Bartosz Michalak

Interaktywna zabawa z grafiką wektorową, czyli ożywiamy Bita! (>>więcej o tym artykule<<)

W myśl słów, że programowanie to przede wszystkim dobra zabawa, zaprogramujemy własnego wirtualnego awatara. Kto, jak nie Bit, nadaje się bardziej do tego zadania? Sprawdź sam/a, czy uda nam się odwzorować wygląd Bita w formie robota!

Michał Zbyl

Budowa quizu „Jakim jesteś piłkarzem” Podstawy programowania w JavaScript (>>więcej o tym artykule<<)

JavaScript to język powszechnie używany na milionach stron internetowych – między innymi przez Facebook czy Google – do prezentacji ruchomych, zmieniających się elementów bez konieczności przeładowywania strony. Wyskakujące powiadomienia, dawanie „lajków”, przełączanie zdjęć w galerii – to wszystko JavaScript, a to tylko niektóre z jego możliwości. W tym artykule zobaczycie, jak zaprogramować quiz, który powie odpowiadającemu, kto ze świata piłkarskich gwiazd jest jego bratnią duszą.

Piotr Piątkiewicz

Zdobądź certyfikat Photona, czyli programowanie bez tajemnic!

Od kiedy robot firmy Photon pojawił się w szkołach i domach, kodowanie stało się dziecinnie proste. Programowanie nie kojarzy się już tylko z rzędami znaków i cyfr znanymi z Matrixa. Każdy może spróbować swoich sił i odkryć w sobie geniusza. Dzięki specjalnie opracowanym przez Photon aplikacjom nauka nie wymaga pomocy dorosłych. Wyzwania i eksperymenty krok po kroku wprowadzają użytkownika w świat programowania. A co, jeżeli masz ochotę na więcej i chcesz wyjść poza scenariusz? Ten mały robot naprawdę potrafi zaskoczyć. Sprawdź sam/a!

Marta Nikołajew