Programista Junior 3/2020 (05) – Spis treści

Zapraszamy Was do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Dwumiesięcznik Programista Junior jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB, MOBI, AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne. 

Spis treści wydania nr 05:

Jak działa WWW?

Rodzice powiedzieli mi ostatnio, że pytaniem, które jako dziecko zadawałem najczęściej, było: „Jak to działa?”. I zostało mi to do dziś: kiedy widzę jakiś ciekawy mechanizm – nawet jeśli wydaje się być zupełnie powszedni – próbuję dowiedzieć się, jak naprawdę funkcjonuje on „pod maską”.

Wojciech Sura

Robot stworzony do programowania!

Robot marki Photon to niezwykły przybysz z innego świata. Skradł serca wielu uczniów i nauczycieli na całym świecie. Jednak wszyscy wiemy, że edukacja odbywa się nie tylko w szkole, dlatego powstała wersja Robota Home Edition. Czym różni się od szkolnej wersji, którą możliwe, że już nawet testowaliście z kolegami i koleżankami w waszej szkole? O tym, jak wykorzystać Robota w domu, dowiesz się z naszego artykułu!

Sebastian Pontus

8 lekcji Scratch. Lekcja 2: wyrażenia

Programowanie przydaje się w życiu, nauce lub pracy. Służy zarówno rozrywce, jak i badaniom naukowym. Dzięki coraz prostszym językom programowania staje się dziś ono jeszcze bardziej dostępne dla każdego. W drugiej lekcji cyklu edukacyjnego Scratch chcemy zapoznać początkujących adeptów programowania z wyrażeniami. To bardzo ważne i pomocne elementy popularnych języków programistycznych takich jak Java, Python czy C++. Mamy nadzieję, że zaproponowane podejście będzie interesujące i pomocne. Zaczynamy!

Adrian Bala

WSKAZÓWKA DLA CZYTELINIKÓW: JEŻELI NIEKTÓRE POJĘCIA Z ARTYKUŁÓW WYDAJĄ CI SIĘ NIEZROZUMIAŁE, POLECAMY POBRAĆ BEZPŁATNY SŁOWNICZEK: >>TUTAJ<<

 

Programowanie wizualne z JavaBlock

Jeszcze nigdy programowanie nie było prostsze. Nie musisz uczyć się skomplikowanych i długich komend. Możesz programować, budując swoje programy niczym klocki Lego. Program JavaBlock dostarcza gotowe bloki, które możesz dowolnie łączyć, eksperymentować i dobrze się przy tym bawić, bo przecież o to w tym wszystkim chodzi?

Krzysztof "profesorek96" Łos

Wstęp do języka Python. Część 5

Dzięki poszerzeniu wiedzy na temat napisów omówimy dziś takie operacje jak wybieranie (po angielsku nazywa się to „slicing”). Ponadto poznamy operatory przynależności oraz zapoznamy się z wyrażeniem warunkowym, które pozwala na podejmowanie decyzji o tym, czy dany fragment kodu powinien być uruchomiony w określonych warunkach, czy nie.

Rafał Korzeniewski

Jak ćwiczyć programowanie w Pythonie?

Kiedy zapytasz profesjonalnego programistę: „jak dobrze nauczyć się języka?”, odpowiedź często brzmi: „wymyśl sobie projekt i go zrealizuj od podstaw”. Jest w tym dużo racji. Jednak co w sytuacji, gdy nie ma się dobrego pomysłu albo wiedza z programowania jest jeszcze za mała? Brakuje czasu i motywacji na dłuższy okres? Lub po prostu szybko się zniechęcasz? W tym artykule zapominamy o długich kursach wideo, kilkudniowych szkoleniach i opasłych książkach, za to proponujemy inne proste narzędzia, dzięki którym można efektywnie ćwiczyć kodowanie w Pythonie.

Paweł Miry

Stwórz swoją pierwszą grę RPG! (>>więcej o artykule<<)

Chyba każdy gracz choć raz w życiu marzył o wykreowaniu świata, który będzie funkcjonował na jego własnych zasadach. Kierowani marzeniami, szukamy informacji, od czego zacząć. W efekcie informacje, na które trafiamy, przytłaczają nadmiarem i często zniechęcają. Sprawia to, że świetne pomysły zostają tylko w sferze wyobraźni. W tym artykule wprowadzimy cię w podstawy interfejsu edytora silnika RPG Maker, a także wytłumaczymy podstawowe opcje, które będą bazą dla naszej gry. Do dzieła!

Mateusz Michalski, Dawid Tomaszewski

Programowanie z PICO-8: pętle

Zapraszam do lektury piątego odcinka cyklu składającego się na kurs programowania dla początkujących. W poprzednim numerze zbudowaliśmy pierwszą, podstawową wersję naszej gry. Tym razem zapoznamy się z nową, potężną konstrukcją programistyczną, jaką jest pętla.

Rafał Kocisz

Tower Defense 3D. Część 2 Kolejny krok w tworzeniu poziomy gry Tower Defense

W tym artykule dokończymy pracę nad wyglądem naszej sceny. Sprawimy, że będzie ona dobrze oświetlona. Dodamy pola, na których będziemy stawiać wieże, żeby bronić się przed przeciwnikami. Wygenerujemy ścieżkę poruszania się, dodamy punkty nawigacyjne i wstawimy bazę do naszego poziomu.

Mariusz Muniak

Q-Scout Robobloq. Twój pierwszy robot do samodzielnej budowy i nauki programowania

Q-Scout Robobloq jest robotem edukacyjnym do samodzielnej budowy. Zawiera ponad 60 elementów, których złożenie powinno ci zająć około 30 minut. Q-Scout możesz zdalnie sterować za pomocą smartfona lub tabletu. Ten inteligentny robot może wyświetlać kolorowe światła i odgrywać wspaniałe piosenki. Ma zainstalowany czujnik śledzenia linii, który pozwala mu na samodzielną jazdę wzdłuż linii, oraz zamontowany czujnik ultradźwiękowy, który świeci różnymi kolorami, a także wykrywa przeszkody znajdujące się przed nim i je omija. Programowania robota nauczysz się, korzystając z darmowej aplikacji Robobloq i programu MyQode opartego na środowisku Scratch i Python.

Bartosz Michalak

Ślimak Qobo Dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Ślimak Qobo firmy Robobloq to robot edukacyjny dla najmłodszych dzieci. Może być wykorzystywany zarówno na etapie przedszkola, jak i pierwszych klas szkoły podstawowej. Qobo ma kilka trybów pracy, od najprostszego, jakim jest układanie Kart Kodujących, poprzez Programowanie Bez Ekranu, aż do programowania za pomocą komputera w środowisku ScratchJr.

Bartosz Michalak

LEGO Boost – strefa wolnego tworzenia

W numerze 1/2020 PJR opisywaliśmy zestaw robotów LEGO Boost (numer katalogowy 17101). Jego możliwości nie kończą się jednak na proponowanych przez producenta pięciu modelach. W aplikacji jest również dostępna „strefa wolnego tworzenia”, w której możemy wprowadzić w ruch dowolną budowlę stworzoną z wykorzystaniem klocka Move- -Hub oraz dołączonych czujników. Dzięki temu artykułowi poznacie podstawowe bloczki, których należy użyć, aby oprogramować własnego dowolnego robota. Niech ogranicza nas tylko własna wyobraźnia!

Paweł Miry

Zbuduj własnego robota (>>więcej o tym artykule<<)

Czym jest linefollower? Angielska nazwa składa się z dwóch członów: „line” i „follower”, a więc, jak już się pewnie domyślasz, jest to robot, który śledzi linię. I tak w rzeczy samej jest – linefollowery to klasa robotów, które autonomicznie (to znaczy nie są zdalnie sterowane, nie mają też na stałe zapisanej w pamięci trasy) pokonują tor wyznaczony przez linię. W niniejszym artykule przejdziemy wspólnie przez proces budowy i programowania takiego robota!

foxtrot_charlie

Encyklopedia Pokemonów (część 4) Gotowy projekt

Przed nami ostatnia część cyklu. Do zaimplementowania zostało nam wyszukiwanie Pokemonów, przygotowanie prostej wersji na telefony komórkowe i wdrożenie aplikacji.

Michał Jawulski

Stopniowo i bez zadyszki. Trenuj prywatność z Panoptykonem (>>więcej o tym artykule<<)

Prywatność w 7 krokach, a może w 10? Wystarczy przez 8 dni po pół godziny, żeby odzyskać kontrolę nad danymi? Niestety, jeśli chodzi o unikanie śledzenia w sieci, takie recepty są równie kuszące, co zawodne. To tak jakby obiecywać, że w tydzień przygotujesz się do maratonu. Tak jak początkujący biegacze zaczynają od najmniejszej dawki wysiłku i, ćwicząc regularnie, stopniowo zwiększają obciążenie, tak my proponujemy strategię małych kroków, by stopniowo i bez zadyszki zwiększać kontrolę nad swoim cyfrowym „ja”.

Anna Obem

Jak wygląda praca programisty?

Tajemnicze, płynące po ekranie ciągi liczb, co chwilę wyskakujące nowe okna w futurystycznym interfejsie użytkownika, człowiek w okularach piszący błyskawicznie jedną ręką na klawiaturze, a drugą obracający długopis, włamywanie się na zabezpieczone serwery, zmiany w programach wprowadzane na kilka sekund przed nieuchronną katastrofą... Tak właśnie współczesne filmy i seriale przedstawiają pracę programisty. Czy wizja ta jest jednak zgodna z rzeczywistością?

Wojciech Sura

Komiksy

Kolejne przygody Bita i Bajta oraz niezwykłe perypetie Robota Franka 🙂