Zapraszamy Was do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Dwumiesięcznik Programista Junior jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB, MOBI, AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne.
PODSTAWY PROGRAMOWANIA
Lekcja 7: rozszerzenia w Scratch
Dobre rozwiązania poza wartością podstawową dostarczają bogate wsparcie. Może to być pomocna dokumentacja, całodobowy serwis, wielojęzyczna obsługa czy rozmaite inne dodatki. Podobnie jest z językami programowania, które mają użyteczną dokumentację, wsparcie techniczne oraz zbiory przydatnych funkcji, dzięki którym język zyskuje na elastyczności. Bardzo ważna jest również społeczność oraz zaangażowanie firm, które wspierają rozwój oraz zapewniają odpowiednie rozszerzenia. Scratch, poza wielojęzyczną dokumentacją i bardzo aktywną społecznością, ma dodatki, dzięki którym można w nim tworzyć ciekawsze i bardziej złożone rozwiązania. Dlatego warto korzystać z rozszerzeń w Scratch, by tworzyć jeszcze lepsze programy, uczyć podstaw robotyki oraz zdobywać umiejętności na miarę XXI wieku.
Adrian Bala
JĘZYKI PROGRAMOWANIA WIZUALNE JĘZYKI PROGRAMOWANIA
Nietypowe narzędzie, czyli jak wykorzystać micro:bit na matematyce
Matematyka, podobnie jak inne przedmioty – dla lepszego zrozumienia określonego zagadnienia – wymaga wykorzystania różnych pomocy w postaci modeli, tablic, przyrządów. By zwiększyć atrakcyjność zajęć, warto wykorzystać w procesie dydaktycznym aplikacje, multimedia, ćwiczenia interaktywne, symulacje. Dlaczego więc nie pójść dalej i nie wykorzystać na przykład robotów czy mikrokomputerów, by kształtować kompetencje matematyczne i jednocześnie naukowo-techniczne?
Justyna Klimczyk
Duszek w Scratch rozpoznaje nasze emocje! (>>więcej o tym artykule<<)
Czy wiecie, że wiele firm, jak na przykład Facebook czy Twitter, analizuje wpisy klientów w swoich social mediach? Zastanawialiście się, w jakim celu to robią? Firmy są zainteresowane tym, jakie nastroje przeważają w stosunku do ich firmy. A czy zastanawialiście się, w jaki sposób firmy badawcze oceniają nastroje społeczne Polaków? Do tych i wielu innych zagadnień stosowane są różne metody analizy tekstu. Dzisiaj zrobimy wspólnie grę w Scratch, która będzie bazować na analizie tekstu.
Marta Rutkowska
JĘZYKI PROGRAMOWANIA
Wstęp do języka Python: *args
Funkcje stają się jeszcze bardziej użyteczne, gdy w elastyczny sposób możemy sterować ilością argumentów, które mogą przyjmować. Najbardziej ogólne sytuacje to takie, w których nie wiemy, ile takich argumentów będzie. Przykładem funkcji, która przyjmuje dowolną liczbę argumentów pozycyjnych, jest „print”, z którego już wielokrotnie korzystaliśmy. Dziś dowiemy się, jak samodzielnie zaprojektować funkcję o podobnych właściwościach.
Rafał Korzeniewski
PRORGAMOWANIE GIER
Wojna w League of Legends. Poznajemy język C# i Visual Studio (>>więcej o tym artykule<<)
Zbudowanie gry, która nawiązuje do światowej legendy, to nie lada wyzwanie, ale jeśli próbować swoich sił, to tylko z najlepszymi. Zmierzmy się z potęgą e-sportu, która nieprzerwanie od premiery w 2009 r. jest w czołówce najbardziej popularnych gier i ma miliony fanów na całym świecie. To gra z gatunku MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), należąca do strategicznych gier czasu rzeczywistego – League of Legends. Przy pomocy języka programowania C# i środowiska Visual Studio stworzymy grę, która oparta będzie na jej motywach, a dodatkowo wykorzystamy zasady popularnej karcianej gry w wojnę, by przygotować starcie bohaterów.
Maria Stachowiak
Gra Dino w Pygame Zero: finał
W ostatniej części serii artykułów mających przeprowadzić czytelnika przez proces utworzenia własnej, w pełni grywalnej wersji gry Dino, dopracujemy ostatnie elementy i z sukcesem zamkniemy nasz pierwszy wspólny projekt. To co? Gotowi na finał? ☺
Krzysztof "profesorek96" Łos
Średniowieczna przygoda – gra RPG w środowisku Unity: ekwipunek
W pierwszej części artykułu pokrótce zapoznaliśmy się z charakterystycznymi cechami gatunku RPG oraz jego początkami, które z pewnością wywołały lekkie zdziwienie na twarzach młodych czytelników. Kolejnym krokiem było zainstalowanie i opanowanie podstawowej obsługi środowiska Unity, która bardzo szybko pozwoliła nam zbudować ciekawy świat gry przedstawiający niewielką średniowieczną wioskę. W tej części artykułu dość szczegółowo zapoznamy się z podstawami tworzenia interfejsu użytkownika oraz animacji. Zapraszam!
Tomasz Błaszczyk
Gra przygodowa „Enigma – Polacy, którzy uratowali świat”. Programowanie w języku Python: funkcje i ich parametry
Kontynuujemy pisanie gry w języku Python. Gra zaczyna nabierać rumieńców – nadszedł czas na poznanie funkcji i parametrów. Zapewne z wcześniejszych artykułów pamiętacie, że próbujemy rozszyfrować zagadkę Enigmy. Żeby wypełnić zadanie, teleportujemy jednego z naszych bohaterów między różnymi miejscami w czasie II wojny światowej.
Adam Jurkiewicz, Katarzyna Wasilkowska
Stwórz swoją pierwszą grę RPG! Dźwięki i muzyka w grach wideo. Jak to działa w RPG Maker?
Z poprzedniego artykułu dowiedzieliście się, w jaki sposób dodawać kolejne mapy do naszego wirtualnego świata. Ta wiedza pozwala nam na praktycznie nieograniczone możliwości budowania gry. Opcja dodawania kolejnych lokalizacji stwarza możliwości tworzenia historii i projektowania kolejnych etapów wciągającej fabuły.
Mateusz Michalski, Dawid Tomaszewski
PROJEKTY
Budujemy własną inteligentną bazę! (>>więcej o tym artykule<<)
Zapraszam do wzięcia udziału w przygodzie, która pozwoli z twojego pokoju czy nawet całego domu zrobić ultranowoczesną i interaktywną bazę. Zaplanujemy, zainstalujemy i zaprogramujemy komputer centralny naszej bazy, a także dowiemy się, w jaki sposób dodawać do niego kolejne inteligentne elementy.
Michał Zbyl
Żaby w Minecraft! Stwórz własnego moba z MCreator (>>więcej o tym artykule<<)
Zapewne zdarzyło się wam grać w Minecrafta z modami, które dodawały jakieś nowe moby, ale czy zastanawialiście się kiedyś, jak takie moby są tworzone? Z tego artykułu dowiecie się, jak samodzielnie stworzyć modyfikację do Minecrafta, która doda waszego własnego moba do świata gry.
Krystian Pochodyła
ROBOTYKA – TECHNIKA
Własny model 3D do druku 3D – jak to zrobić?
Masz drukarkę 3D i filament... i co dalej? Możesz pobierać pliki z Internetu i je drukować. Na początku jest wspaniale. Jednak po jakimś czasie i po wydrukowaniu dla całej rodziny gwizdków, łódeczek i pudełek czujesz, że chcesz więcej. Proponuję wkroczenie na czasem wyboistą, ale jakże satysfakcjonującą drogę prowadzącą do wykonania własnego modelu 3D do druku. Aby wydruk się udał, musisz już podczas wykonywania modelu, czyli modelowania 3D w programie, pamiętać o kilku regułach. O nich oraz o samym programie do modelowania dowiesz się z lektury tego artykułu.
Piotr Cichalewski
BEZPIECZEŃSTWO
Używamy managera haseł
Według przeprowadzonego w 2020 roku badania przeciętny użytkownik Internetu wykorzystuje około 100 haseł, by logować się do mediów społecznościowych, sklepów internetowych czy serwisów streamingowych. Co zrobić, żeby zadbać o bezpieczeństwo haseł i się w nich nie pogubić?
Wiktor Szymański
3.14159
Zagadki matematyczne dla dzieci w wieku 11+
Michał Kremzer
SCENARIUSZE LEKCYJNE
Zagrajmy na lekcji matematyki –- czyli tworzymy grę w Scratch
Justyna Klimczyk
Przekładnie zębate LEGO® Spike Prime
Anna Misztal