Programista Junior 2/2020 (04) – Spis treści

Zapraszamy Was do zamówienia magazynu w >>prenumeracie<<. Dwumiesięcznik Programista Junior jest dostępny w formie papierowej, PDF, EPUB, MOBI, AZW3. Do prenumeraty papierowej zawsze dołączamy wydania elektroniczne. 

Uwaga! Z powodu stanu epidemii w Polsce większosć Empików jest zamkniętych. Dystrybutor nie przyjął nakładu tego numeru. Zachęcmy do zamawiania Programisty w >>prenumeracie<<. Państwa zamówienia pomogą nam przetrwać ten trudny okres dla małego wydawcy prasy. Wykruszył nam sie ważny kanał dystrybucji jakim są właśnie Empiki, dlatego będziemy też bardzo wdzięczni za wszelkie polecania magazynu Programista np. w Waszych mediach społecznościowych.

Pojedyncze wydania tego numeru, można kupić >>tutaj<<

Spis treści wydania nr 04:

Na czym polega programowanie?

Czy zastanawialiście się kiedyś, w jaki sposób działa komputer? Większość z was pewnie wie, że mocniejszy procesor może wykonać w tym samym czasie więcej pracy niż słabszy, a większa ilość pamięci pozwala na jednoczesne współdziałanie większej liczby programów. Ale czy wiecie, jak to się dzieje, że procesor wie, co powinien w danym momencie zrobić? I w jaki sposób możemy mu te informacje przekazać?

Wojciech Sura

Kodowanie informacji

Wszystkie informacje przechowywane na nośnikach mają postać zer i jedynek, zapisanych na kolejnych bajtach. Bajty te mogą oznaczać różne rzeczy – znaki, liczby, kolory i bardziej skomplikowane struktury. Jednak musimy „umówić się”, co konkretny ciąg zer i jedynek oznacza. Taką umowę określa się jako kodowanie – w tekście jeden ciąg zer i jedynek oznacza literę A, drugi literę B, ale ten sam ciąg może w innym miejscu oznaczać liczby 65 czy 66. Zależy to od zastosowania, czyli zastosowanej umowy.

Witold Sikorski

Zagadkowe obrazki binarne

Czy wiesz, że za pomocą liczb można kodować obrazki? Dziś odkodujemy i narysujemy takie obrazki, a przy okazji poćwiczymy zamianę liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy, czyli binarny.

Joanna Raczek

Czy komputer może zrobić błąd rachunkowy?

W szkole błędy rachunkowe nie są mile widziane, w dodatku zazwyczaj nie wolno na lekcjach matematyki używać kalkulatorów. Jaka szkoda! Przecież kalkulator nigdy się nie myli! Ale czy na pewno?

Joanna Raczek

API – super bohater Internetu

Podejrzewam, że większość z nas, słysząc to słowo, od razu kojarzy je ze stronami internetowymi. Jest to skojarzenie bardzo słuszne, ale też bardzo niepełne. Facebook, Twitter czy też Allegro – każdą z tych stron poznalibyśmy wyrwani w środku nocy ze snu. Łączy je jedna rzecz, może nie taka oczywista, a mianowicie interfejs. Wygląd to jednak nie wszystko. Kolejnym bardzo ważnym elementem sieci są serwisy typu WEB API. To właśnie dziś o nich porozmawiamy, a za przykład posłuży nam znany i lubiany Marvel.

Karol Rogowski

GitHub – początki pracy ze zdalnym repozytorium

W poprzednich numerach magazynu odpowiedzieliśmy sobie na pytanie czym jest Git i jak pracować z nim na komputerze lokalnym. Kolejny etap to przeniesienie naszej pracy do Internetu. Jak to zrobić? Szukaj odpowiedzi w poniższym artykule.

Adam Zaręba

8 lekcji Scratch (>>więcej o tym artykule<<)

Programowanie jest dziś jedną z ważniejszych kompetencji człowieka, która przydaje się w codziennym życiu, pracy zawodowej lub nauce. Często porównuje się ją do umiejętności czytania lub pisania opartej na logice, kreatywności oraz systematyczności programisty. W cyklu edukacyjnym złożonym z 8 lekcji Scratch chcemy zapoznać początkujących adeptów programowania z podstawowymi koncepcjami informatyki, np.: zmiennymi, wyrażeniami, instrukcjami warunkowymi, pętlami czy funkcjami. Mamy nadzieję, że zaproponowane lekcje będą przydatne oraz interesujące. Zaczynamy!

Adrian Bala

WSKAZÓWKA DLA CZYTELINIKÓW: JEŻELI NIEKTÓRE POJĘCIA Z ARTYKUŁÓW WYDAJĄ CI SIĘ NIEZROZUMIAŁE, POLECAMY POBRAĆ BEZPŁATNY SŁOWNICZEK: >>TUTAJ<<

 

Wstęp do języka Python. Część 4

Trudno wyobrazić sobie współczesne programowanie bez napisów. Pełnią one nieocenioną rolę w komunikacji programów z użytkownikami. W artykule dowiemy się trochę o tym typie, nauczymy się też, w jaki sposób w Pythonie tworzyć, przekształcać i łączyć ze sobą różne teksty.

Rafał Korzeniewski

Tower Defense 3D – część pierwsza. Pierwsze kroki tworzenia poziomu gry „Tower Defense” w Unity (>>więcej o tym artykule<<)

W grach z gatunku „Tower Defense” zadaniem gracza jest obrona bazy przed nadciągającymi przeciwnikami za pomocą wież obronnych. To bardzo popularny rodzaj gier, szczególnie na urządzeniach mobilnych, czego dobrym przykładem jest gra „Toy Defense Fantasy”. W tym artykule pokażę ci, jak stworzyć przykładowy poziom w takiej grze.

Mariusz Muniak

Jak postawić swój własny serwer Minecraft

Większość z was zapewne grała kiedyś w Minecraft w trybie wieloosobowym. Czy zastanawliście się, jak stworzyć świat, do którego mogliby dołączać inni gracze lub jak razem z kolegami pokonać Smoka Kresu? Jeśli tak, to w tym artykule dowiecie się, jak to zrobić. Wyjaśniamy, jak postawić i skonfigurować własny serwer Minecraft.

Krystian Pochodyła

Programowanie z PICO-8: budujemy grę!

Zapraszam do lektury kolejnego, czwartego odcinka cyklu składającego się na kurs programowania dla początkujących. W poprzednim numerze Juniora zbudowaliśmy pierwszą, podstawową wersję naszej gry. Dziś rozbudujemy ją o nowe elementy, poznając przy okazji kolejne przydatne funkcje PICO-8.

Rafał Kocisz

Grocepcja. Budujemy własnego Fortnite w Robloxie – część 2

Kontynuujemy tworzenie własnej wersji gry typu Fortnite w Roblox Studio. Pierwszą część artykułu opublikowaliśmy w wydaniu 2/2019 Juniora i to właśnie tam powinniśmy rozpocząć naszą przygodę (jeśli oczywiście już tego nie zrobiliśmy!). W części drugiej dodamy do rozgrywki losowość w zakresie spawnowania broni i postaci oraz sprawimy, że gracze ujrzą komunikaty na temat aktualnego statusu rozgrywki. Do dzieła!

Marcin Zajkowski

micro:bit – mikrokomputer na start (>>więcej o tym artykule<<)

micro:bit to niewielki mikrokomputer mieszczący się na jednej płytce drukowanej, pozwalający uczniom i hobbystom wprowadzać w życie projekty na styku elektroniki i programowania. Połączenie bogatego zestawu komponentów z prostotą pisania aplikacji i szerokim wachlarzem dodatków jest idealnym rozwiązaniem dla osób zaczynających przygodę z programowaniem. Jeśli znane są ci takie urządzenia jak Raspberry Pi lub Arduino i myślisz o tym, by w przyszłości realizować projekty w oparciu o nie lub podobne urządzenia, to micro:bit będzie świetnym wprowadzeniem do ich świata.

Krzysztof Wojnicki

Sonic Pi, czyli programowanie muzyki

Nikt chyba nie poda w wątpliwość, że programista ma w sobie coś z artysty, naukowca czy rzemieślnika. Programista tworzy, przelewa na kod to, co zrodziło się w jego umyśle. Muzyk, podobnie jak programista, też jest twórcą. Nam bliżej do programisty niż do muzyka, jednak nic nie szkodzi. Aplikacja Sonic PI poniekąd krzyżuje świat muzyki ze światem programowania. Dzięki niej jesteśmy w stanie za pomocą kodu tworzyć muzykę.

Krzysztof "profesorek96" Łos

Encyklopedia Pokemonów (część 3b). Poprawki i wyświetlenie szczegółów Pokemona

W tej części zajmiemy się paroma poprawkami, które należy wykonać, zanim umieścimy naszą stronę w Internecie. Dodamy też możliwość wyświetlania szczegółowych statystyk o Pokemonie. Do zrobienia pozostało: wyświetlenie obrazka zastępczego, gdy nie uda się pobrać oryginalnego obrazka Pokemona, bądź będzie on niedostępny; wyświetlanie typu Pokemona po polsku; zmiana koloru karty w zależności od typu Pokemona; wyświetlenie dodatkowych statystyk o Pokemonie na dedykowanej karcie.

Michał Jawulski

Ożywiamy grafikę na stronie. Obrazy rastrowe i wektorowe: jak implementować i manipulować

Na okładce tego wydania PJR zauważyć możemy, że Bit i Bajt wcielają się w detektywów i ruszają w cyberświat. Tak jak oni muszą po nitce do kłębka znaleźć podatność na ataki cyberprzestępców danej aplikacji lub systemu, tak i my musimy najpierw skupić się na poszerzeniu naszej wiedzy na temat stosowanych grafik w Internecie, aby swobodnie z poziomu kodu móc manipulować dowolnym obrazkiem w przeglądarce. Wspólnymi siłami i przy użyciu poznanej wiedzy i narzędzi zaimplementujemy, a następnie „ożywimy” nasze obrazki. Zagadka czeka na rozwiązanie. Ruszajmy!

Michał Zbyl

Etyczni hakerzy (>>więcej o tym artykule<<)

Ze słowami „haker” i „haking” związanych jest równie wiele mitów co nieporozumień. W tym artykule postaram się wyjaśnić źródło zamieszania, a także wytłumaczyć, kim są etyczni hakerzy, jak i wskazać, jak nie wpaść w kłopoty, interesując się hakingiem. Chciałbym też zachęcić do przeczytania tego artykułu wspólnie z rodzicami lub opiekunami.

Gynvael Coldwind

Bezpieczne korzystanie z komputera

Komputery i Internet to wspaniałe wynalazki. Możliwości ich wykorzystania są nieograniczone, co pokazuje pomysłowość kolejnych aplikacji i rozwiązań Internet of Things, pojawiających się niemal codziennie. Jak bezpiecznie korzystać z tych zasobów?

Damian Wojsław

Atak XSS

Na swojej stronie internetowej zamieszczamy przemyślane rzeczy i nie chcemy, aby ktoś nieuprawniony mógł je zmieniać. Jednak może się tak zdarzyć, jeśli odpowiednio się nie zabezpieczymy. Jak to w ogóle możliwe, że bez znajomości hasła do serwisu obca osoba może namieszać?

Tomasz Węgrzyn

Myśl jak programista

Narzędzia pomagające ćwiczyć umiejętności w programowaniu Jeżeli podjęliście się nauki programowania – albo już programujecie – pewnie często po kilku dłuższych chwilach nad kodem lub jakimś złożonym problemem macie ochotę na moment się oderwać. Czasami po prostu trzeba sobie zrobić przerwę, aby podejść do rozwiązywania problemu ze „świeżą głową”. Pomysłów na takie rozluźnienie jest dużo. Chciałbym zaproponować wam zabawę związaną z programowaniem i przedstawić narzędzia, które także dla mnie są miłą rozrywką.

Marcin Wolski

Jak gry nauczą was programowania?

Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, że chętniej gramy, niż przygotowujemy się do sprawdzianu z matematyki? Badania pokazują, że ponad ¾ osób w wieku 6–15 lat to aktywni gracze. Średnio spędzają około 1,5–2 godziny dziennie na graniu. Chcemy wam pokazać, że gry nie muszą być „czasem straconym”. Mogą was nauczyć trudnych rzeczy i to w dużo przyjemniejszy sposób niż siedzenie w szkolnej ławce.

Justyna Płatek